Generelt

Hvad er MitID Erhverv og hvordan fungerer det?

MitID Erhverv er en digital identitetsløsning, der gør det muligt for virksomheder, foreninger og offentlige myndigheder at identificere sig sikkert online. Det er afløseren til NemID medarbejdersignatur og er i dag en obligatorisk løsning for virksomheder, der skal logge ind på offentlige selvbetjeningsløsninger eller underskrive digitalt med gyldighed. MitID Erhverv er altså det digitale identifikationssystem, der bruges af virksomheder, organisationer og offentlige instanser i Danmark til at logge ind på og underskrive dokumenter i erhvervsrelaterede selvbetjeningsløsninger – fx Virk.dk, e-Boks Erhverv og SKAT.

 

 

Hvad er forskellen på MitID Privat og MitID Erhverv?

MitID Erhverv adskiller sig fra almindeligt MitID ved, at det knytter sig til en virksomhed frem for en privatperson. Det gør det muligt for medarbejdere at få adgang til virksomhedens oplysninger og tjenester med deres egen MitID-bruger, men på vegne af en virksomhed.

Derudover giver MitID Erhverv virksomheden kontrol over, hvem der må logge ind eller foretage handlinger. Det sker gennem tildeling af rettigheder i MitID Erhverv-administrationen.

 

 

Hvem har brug for MitID Erhverv?

MitID Erhverv bruges typisk af:

 

  • Virksomhedsejere, der skal tilgå Erhvervsstyrelsens selvbetjening

  • Revisorer, bogholdere og administratorer

  • Medarbejdere, der skal logge ind på offentlige erhvervsportaler

  • Organisationer og foreninger

Hvis din virksomhed fx skal tilgå indberetningssystemer, e-Boks, skattemapper eller NemLog-in-løsninger, er MitID Erhverv ofte et krav.

 

 

Hvordan fungerer det teknisk?

Når en medarbejder logger ind med MitID, vælger vedkommende, om det sker som privatperson eller som repræsentant for en virksomhed. Ved valg af virksomhed vises kun de virksomheder, brugeren har adgang til – og med de rettigheder, der er blevet tildelt.

MitID Erhverv-løsningen stiller krav om integration med MitID Broker og brug af OpenID Connect og/eller SAML – og derfor er det som regel ikke noget, man bare “slår til” på sin hjemmeside uden videre.

 

 

Kan man bruge MitID Erhverv på sin egen platform?

Ja, men det kræver en teknisk opsætning og integration via en godkendt MitID Broker. Det kan være en udfordrende proces, som ofte kræver:

 

  • Godkendelse som tjenesteudbyder

  • Grundig teknisk dokumentation

  • Implementering af sikkerhedsstandarder og signeringsmekanismer

  • Drift og vedligeholdelse af løsningen

Typisk koster det fra 50.000 kr. og opefter i etablering – og flere tusinde kroner om måneden i drift, hvis du selv vil stå for løsningen direkte.

 

 

Kan VerifyID hjælpe?

Vi tilbyder ikke MitID Erhverv som en del af vores plug-and-play aldersverifikationssystem. Men vi har tæt samarbejde med Signaturgruppen, som er en godkendt MitID Broker, og vi kan sagtens udvikle en skræddersyet MitID Erhverv-integration til din virksomhed, hvis du har et konkret behov.

Kontakt os, hvis du ønsker en løsning, hvor medarbejdere skal kunne logge ind med MitID Erhverv, eller hvis du har et projekt, hvor det er relevant – så finder vi den rigtige løsning sammen.

Del Blog: